کودکان و پس انداز

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | پس انداز

فرزندان شما چقدر با مفاهیم و رفتارهای صحیح مالی آشنایی دارند؟

یکی از جذاب ترین جنبه های پدر یا مادر بودن، دیدن رشد ذهنی فرزندان است. یک نوزاد تقریبا برای همه چیز نیازمند شماست، اما با گذشت زمان، این نوزاد رفته رفته بزرگ می شود و به کودکی تبدیل می شود که در تمام این مسیر، قدرت تصمیم گیری و توان فکر کردن به موضوعات مختلف پیش رو در او قوی تر و قوی تر شده است. به طور موازی، این کودک آغاز به یادگیری و ساخت عادتهایی می کند که تا بزرگسالی با او خواهند بود. به بیان دیگر، سالهای کودکی بهترین زمان برای آموزش نحوه استفاده هوشمند از پول و رفتارهای صحیح مالی است. در ادامه به برخی تکنیکها و فعالیتهایی که در این راستا انجام می شوند، اشاره می کنیم.

بررسی گام به گام تصمیم گیری در مورد خریدها

به فرزندان خود پول توی جیبی هفتگی بدهید. مبلغ این پول توی جیبی را به گونه ای تعیین کنید که برای بیشتر چیزهایی که دوست دارد برای خود بخرد، مجبور باشد که حداقل چند هفته پس انداز کند. بعد از اینکه نهایتا به پولیکه نیاز داشتند رسیدند و یا تصمیم قطعی برای خرید یک اسباب بازی با پولی که پس انداز کرده اند را گرفته اند، از آنها بپرسید آیا این بهترین چیزی است که می توانند با این پول بخرند؟ آیا واقعا این اسباب بازی را دوست دارند؟ آیا فقط ظاهر این اسباب بازی زیباست یا بازی کردن با آن هم لذت بخش است؟‌ آیا دلیل اینکه این اسباب بازی خاصی را می خرند آن است که دوستانشان مثل همین اسباب بازی را دارند؟ به بیان دیگر سعی کنید آنها را وادار کنید که فرایند تصمیم گیری خود برای این خرید خاص را شرح دهند و به آن فکر کنند.

تمرکز روی استفاده و تجربه یک محصول و نه خود آن

بخش عمده ای از این مکالمه، روی این تمرکز دارد که دقیقا با چیزی که می خواهند بخرند چه کاری می کنند. آيا یکی دو بار با آن بازی می کنند و بعد آن را کنار می گذارند؟ در این مکالمه به عیدی ها و کادوها و اسباب بازی هایی که قبلا بسیار دوست داشته اند و خریده اند و بعد از چند روز به کلی کنارشان گذاشته اند، اشاره می کنیم. آیا فقط با این اسباب بازی خاص،‌ یک جور می تواند بازی کند یا مثل لگو می تواند زمانی بسیار طولانی با آن سرگرم باشد (برعکس یک عروسک خاصی که خریده اند و فقط می توانند با آن عروسک بازی کنند)؟ کلا بازی کردن با این وسیله چطوری انجام می شود؟ چند بار جذابیت دارد؟ زود تکراری نمی شود؟ سعی کنید روی اینکه چه تجربه ای با یک اسباب بازی خاص که دوست دارند داشته باشند، فکر کنند و نه خود اسباب بازی. این کار باعث خواهد شد که بسیار گزینشی تر با پول توی جیبی و پس اندازهای خود خرید کنند.

خرید با قیمتی کمتر از فروشگاهی دیگر

وقتی که تصمیم می گیرند یک اسباب بازی را بخرند، به سرعت آن را از اولین مغازه نمی خریم. برعکس سعی می کنیم با همراهی یکدیگر، از چند مغازه قیمت آن اسباب بازی را بپرسیم و در فروشگاه های آنلاین هم جستجو می کنیم تا بهترین قیمت را پیدا کنیم. این تجربه، اثر بسیار مثبتی روی یک کودک خواهد گذاشت. فرض کنید تا الان ۵۰۰۰۰ تومان با زحمت و انتظار پس انداز کرده تا یک ماشین کنترلی بخرد با همین قیمت و بعد از کمی جستجو، همان ماشین را با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان پیدا می کند. حالا او هم ماشین کنترلی را خریده و هم حدود یک سوم پولش باقی مانده! این تجربه و این رفتار،‌ قطعا از خاطر او پاک نخواهد شد.

صحبت در مورد تصمیم های مالی و خریدهای والدین

این صحبتها نباید فقط منحصر به خریدهای فرزندانمان باشد. همین صحبتها را راجع به خریدهایی که برای خود انجام می دهیم هم بایستی با آنها داشته باشیم. روند فکری خود را زمانی که تصمیم به خرید چیزی می گیریم برای آنها توضیح می دهیم و به آنها نشان می دهیم چرا سعی می کنیم کمتر پول خود را خرج کنیم یا بی برنامه آن را هدر دهیم و اینکه این صرفه جویی ها چگونه بعدا به کارمان می آیند. به آنها نشان می دهیم که چگونه برای یک خرید خوب ممکن است به چند فروشگاه سر بزنیم و در هر فروشگاه چه چیزهایی می پرسیم و چگونه انتخاب خود را انجام می دهیم.

طبیعتا بعضی اوقات علاقه ای به شنیدن حرفهای شما نخواهند داشت شاید به آن دلیل که خود آن محصول برای آنها جذابیتی ندارد، اما هدف و پیام شما آرام آرام در ذهن آنها شکل می گیرد: انسانها معمولا اینگونه پول خود را خرج می کنند. آنها تسلیم وسوسه های خود برای خرید نمی شوند و با فکر و دقت، پولی که با زحمت به دست آورده اند را خرج می کنند.


آیا کودکان با این روشها، به انسانهایی اقتصادی تبدیل خواهند شد؟‌ نمی توان پیش بینی کرد، اما حداقل با پول توی جیبی خودشان خیلی اقتصادی و با دقت برخورد خواهند کرد و احتمال اینکه این رفتارها در بزرگسالی نیز با آنها بماند، بیشتر خواهد شد.


روز خوش!


نظرات شما
۰ نظر

نظر بدهید! :)

مشترک های بلاگ دراپز، اولین کسایی هستن که پست های ما رو میخونن.